A01 Bærekraftig slamhåndtering – fra avfall til ressurs

Tunnelvirksomhet pa E10 OPS Halogalandsvegen

Deadline
13.10.2024, kl 23:59

Dette er oppgave 1, anlegg

I denne oppgaven skal du tre inn i rollen som nyutdannet prosjektingeniør på OPS Hålogalandsveien. Her skal du hjelpe vår produksjonsleder Anna med å løse utfordringen knyttet til håndtering av slam fra tunnelen.

Tenk deg inn i jobben og kom med et forslag til en løsning som kan redusere klimagassutslippene forbundet med slamhåndtering gjennom reduksjon av volum, forurensningsgrad og/eller transport av både slam og avvannet slam, samt forslag til hvordan slammet kan gjenbrukes i større grad på prosjektet.

Beskriv løsningen og/eller tiltaket ditt så konkret som mulig, forklar hvordan det bidrar til at vi kutter utslipp og reduserer fotavtrykket vårt. Fortell oss også gjerne hvorfor du har valgt som du har valgt.

Anna Hollen

Anna

Bærekraftig slamhåndtering – fra avfall til ressurs

Når vi driver en tunnel produseres det slam som et resultat av at vi borer og sprenger i fjell. Dette slammet er en tyktflytende, seig masse som dannes når vann blander seg med borkaks, finstoff og andre små partikler. Det har ofte høy grad av forurensning, som særlig skyldes oljelekkasjer fra maskiner inne i tunnelen. Slammet samler seg i grøfter, sedimenteringscontainere, og renseanlegg, hvor det må håndteres og fjernes for å opprettholde effektiv drift og overholde prosjektets miljøkrav. Slam er utfordrende å håndtere på grunn av konsistensen og forurensningsgraden.

Slik jobber vi med slamhåndtering

I dag håndterer vi slammet ved å bruke en bil som suger det opp og transporterer det til en slampresse for å redusere vanninnholdet. Bilen som suger opp slammet får kun med seg et begrenset volum per tur, og det fører til mange transportetapper mellom tunnelen og slampressen. Anslagsvis 60% av det avvannede slammet må fraktes til godkjentdeponi, ettersom forurensingsgraden er for høy til gjenbruk på anlegget.

Om OPS Hålogalandsveien

Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene.

Strekningen er en del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen, Evenes lufthavn og E6. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, hvor 27 kilometer går i tunnel og vi skal bygge 22 broer.

Både Statens vegvesen og Skanska har høye klima- og miljøambisjoner for prosjektet. Utbyggingen vil fungere som et pilotprosjekt for Statens vegvesen for å teste ut tiltak for mer klimasmart og mindre miljøbelastende veibygging, der ambisjonen er ambisiøs bærekraftsertifisering, med krav til god dokumentasjon.

Det er satt høye krav til kutt av klimagassutslipp, samt til å forbedre tilstanden på både myr- og elveområder rundt utbyggingen. Målet er å verne om artsmangfoldet og redusere klima- og miljøavtrykket som veibyggingen fører med seg, både i nåværende og kommende samferdselsprosjekter.

Underlag

Filnavn Størrelse
PDF
Skanska Norges klimaveikart september 2024
9,901 MB Last ned
PPTX
Hovedpresentasjon Skanska Norge september 2024
78,838 MB Last ned

Krav til innsending

  1. Besvarelsen skal være på maksimalt 2 A4-sider og i Word- eller PDF-format.
  2. Oppgaven må merkes med oppgavenavn og oppagvenummer.
  3. Vi ønsker også å bli bedre kjent med deg!
    Som en del av kvalifiseringsoppgaven ønsker vi derfor at du laster opp CV-en din, og gjerne skriver et par setninger om hvem du er eller laster opp en kort videosnutt hvor du sier litt om hvem du er. Fortell oss gjerne hva det er som gjør at du ser på Skanska som et spennende sted å jobbe.

Send inn