A03 Klimasmart bruk av materialressurser

Skanska E16 bagn bjorgo GA040528

Deadline
13.10.2024, kl 23:59

Anna Hollen

Anna

Dette er oppgave 3, anlegg

I denne oppgaven skal du tre inn i rollen som nyutdannet prosjektingeniør på OPS Hålogalandsveien. Her skal du hjelpe vår produksjonsleder Anna med å løse utfordringen med å redusere klimagassutslippene fra byggingen av Guri bro (bilde 1) og Mikkel bro (bilde 2).

Tenk deg inn i jobben, og kom med forslag til en eller flere løsninger og tiltak som kan redusere arealbruken og naturinngrepene til prosjektet.

Beskriv løsningen og/eller tiltaket ditt så konkret som mulig, forklar hvordan det bidrar til at vi kutter utslipp og reduserer fotavtrykket vårt. Fortell oss også gjerne hvorfor du har valgt som du har valgt.


Oppgave 3 anlegg Guri bro

Guri bro

Oppgave 3 anlegg Mikkel bro

Mikkel bro

Klimasmart bruk av materialressurser

Bygg- og anleggsnæringen bruker på verdensbasis nær 40% av alle jordens naturressurser. 36% av klimagassutslippene globalt kan skrives tilbake til næringen vår, og en stor del av disse utslippene kommer fra produksjonen av materialene vi bruker til å bygge skoler, næringsbygg, boliger, veier og infrastruktur.

I Skanska utgjør de indirekte utslippene fra materialbruk i prosjektene våre 68% av klimafotavtrykket vårt, hvor 67% kommer fra betong og 19% fra stål. I store veiprosjekter går det med enorme mengder betong og stål, og vårt mål er derfor å begrene mengdene og benytte oss av materialer med minst mulig klimafotavtrykk.

OPS Hålogalandsveien har satt mål for prosjektet om å redusere klimaavtrykket i prosjektet med 10%. Skal vi klare det, må vi bruke materialressurser på en helt annen måte enn det vi har gjort frem til nå.

Om OPS Hålogalandsveien

Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene

Strekningen er en del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen, Evenes lufthavn og E6. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, hvor 27 kilometer går i tunnel og vi skal bygge 22 broer.

Både Statens vegvesen og Skanska har høye klima- og miljøambisjoner for prosjektet. Utbyggingen vil fungere som et pilotprosjekt for Statens vegvesen for å teste ut tiltak for mer klimasmart og mindre miljøbelastende veibygging, der ambisjonen er ambisiøs bærekraftsertifisering, med krav til god dokumentasjon.

Det er satt høye krav til kutt av klimagassutslipp, samt til å forbedre tilstanden på både myr- og elveområder rundt utbyggingen. Målet er å verne om artsmangfoldet og redusere klima- og miljøavtrykket som veibyggingen fører med seg, både i nåværende og kommende samferdselsprosjekter.

Underlag

Filnavn Størrelse
PDF
Skanska Norges klimaveikart september 2024
9,901 MB Last ned
PPTX
Materialressurser
7,515 MB Last ned
PPTX
Hovedpresentasjon Skanska Norge september 2024
78,838 MB Last ned

Krav til innsending

  1. Besvarelsen skal være på maksimalt 2 A4-sider, og i Word- eller PDF-format.
  2. Oppgaven må merkes med oppgavenavn og oppagvenummer
  3. Vi ønsker også å bli bedre kjent med deg!
    Som en del av kvalifiseringsoppgaven ønsker vi derfor at du laster opp CV-en din, og gjerne skriver et par setninger om hvem du er eller laster opp en kort videosnutt hvor du sier litt om hvem du er. Fortell oss gjerne hva det er som gjør at du ser på Skanska som et spennende sted å jobbe.

Send inn